2009-08-26  17:40:00

Danmark vs Sverige

Det är inte alltid lätt att jobba i Danmark och bo i Sverige. För två länder som bara har 5 km vatten emellansig (Helsingborg - Helsingör) och som haft så många samarbeten genom åren så är det så stor skillnad mellan de olika sektionerna inom kommunerna.
  Jag arbetar i Danmark sedan juli 2007 och betalar dansk skatt vilket betyder att jag inte har någon rätt till svenska familjeförmåner eller barnbidrag. Dock har jag rätt till danska familjeförmåner (familieydelser som det så fint heter där). Men nu arbetar min sambo i Sverige och betalar svensk skatt och har i sin tur rätt till familjeförmåner och bidrag härifrån. Summan av detta är att vårt barn har rätt till det svenska barnbidraget men ska också bli kompenserad av Danmark för dem har ett högre barnbidrag (närmare 2000kr i månaden) - för att jag betalar minsann 38% dansk skatt!
  Vi är ca. 20.000 svenskar (i år) som pendlar till Danmark var dag och det bör ju vara ett par av dem som fått barn genom åren, eller hur?
  Ändå när jag mailade min arbetskommun så blev jag vidarebefodrad och vidarebefodrad... och vidarebefodrad. Ingen ville prata med mig och ingen förstod mig. Till slut efter 2,5 månad letande efter rätt danska sektion/person så fann jag henne! Vad som krävdes var ETT ynka mail, PÅ ENGELSKA(!). Hon tog snällt emot mina uppgifter och sa att nu ligger det i Malmös FK händer. "Vad bra", tänkte jag. Men ack så fel jag kunde ha. Nu sitter jag här, med en son som är 5 månader och inget danskt barnbidrag så långt ögat kan se. Så idag ringde jag faktiskt FK och frågade om Sverige överhuvudtaget fått in mina uppgifter från Danmark och vad Malmös uppgift egentligen var. Tanten jag pratade med (dem är alltid tanter där på FK, hur gamla eller unga dem är) sa att allt den speciella sektionen för pendlare skulle göra var att sätta en OK-stämpel på mina papper och skicka tillbaka det. Ska det ta 1,5 månad? Dem ska inte ens ta beslutet i frågan! Då kan jag förstå det tar tid. Allt de ska göra är att öppna ett kuvert, titta och läsa, kanske be någon annan läsa eller översätta och sedan godkänna det och skicka tillbaka. Det tar för övrigt 1-2 dagar extra att skicka brev till Danmark, inte 1,5 månad!
Hon verkar själv förundrad och skickade ett meddelande till dem att jag ville veta mer. Så nu ska dem ringa mig.

Adam är precis matad och ligger i sitt babygym och kvittrar. Han har börjat hasa sig bakåt. Han rullar över på mage och sedan sätter han ändan i vädret och trycker ifrån med armarna.
  Vi fick oväntat besök av Jim och Jenny, väldigt trevlig. Jag syndade tillsammans med dem och åt lite kebab - thank you, come again!
  Efter att dem hade åkt gick vi ner (vi bor i samma byggnad som BVC, Distrikssköterskan och Familjecentralen) till babycaféet där det var fullt med mammor, pappor och barn. Julia och hennes mamma var där naturligtvis och jag la Adam brevid Julia på lekfilten. Först upptäckte jag och Emese (uttalas Emeshe) att vi klätt våra kära små barn lika. Julia hade en grön body och vita byxor och Adam hade en vit body och gröna byxor. Sedan när dem legat där ett tag, Adam på rygg och Julia på mage så rullade Julia mot Adam och så låg dem så, som skedar. Min son skedade med en tjej! Vi hann dock inte ta foto på detta men vi och dem andra fick sig ett gott skratt då dem små liven såg ut som om ett litet par.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack själv för idag fröken =)

2009-08-26 @ 21:36:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!