2010-02-24  21:10:18

Dagens middag!

Ikväll kommer Karin hem sent, som hon visserligen gjort hela veckan. Men maten är färdig när hon kommer hem!
Jag har idag gjort laxbiffar med rostade potatis.

4 portioner

500 gr laxfilé utan skinn
1/2 gul lök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 litet ägg
1/2 dl hackad koriander
smör till stekning

Till servering:
sesamrostade sötpotatis eller klyftpotatis
valfri sås
limeklyftor

1.
Mixa laxen grovt i matberedaren.
2. Skala och finhacka löken.
3. Blanda laxfärs, lök, salt, peppar, ägg och koriander. Forma färsen i 8 biffar.
4. Stek biffarna i smör, ca. 4 min på varje sida.

Jag gjorde dem med klyftpotatis och i vet alla att kalorierna ligger i såsen, så försök hoppa över den?
Till detta skar jag upp lite rödlök, sockerärtor och tomater. Jag hade också i lite ströbröd i smeten för att få en liten knaprigare yta.
Enligt ett liknande recept i en Viktväktarkokbok där dem dock hade potatis i laxbiffarna, som då heter laxkakor, så blir 325 kcal per portion som är två st laxbiffar i detta fallet och ca. 3 små potatisar.


Bilden är ifrån Leva & Bo, nr. 5. Laxbiffar m. sesamrostade sötpotatis och wasabisås.


Kommentarer
Postat av: Karin

du skojar va? detta var första dagen som jag jobba till sent :P i måndags jobba jag till 1215 och då sov jag hemma. LÖGNER BARA LÖGNER! ;(

2010-02-25 @ 00:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!