2010-05-28  17:20:09

Pickaboo

Oj, vad kul med så många kommentarer inför mitt förra inlägg!!
Intressant och läsa andras reaktioner och tankar.

Jag kan svara lite löst och osammanhängande härligt här.
Det jag menade med att inte behöva 6 månader var inte för att jag inte hade pengarna om 6 månader. Klart jag kan spara, det är bara det att jag som är en sådan person som gärna inte vill gå och se ut som en mumie i 6 månader och/eller gillar förändringar ofta och gärna, så håller inte en plan på 6 mån.. jag kommer tappa lusten/intresset och den stackars frisören som kunde fått mig som kund blir utan :) Såklart jag förstår där säkert står 3 villiga efter mig som kan betala direkt.
Och jag har det faktiskt så illa, då jag inte har mammapeng, jobb eller har rättigheter till att få bidrag då jag går hemma med Adam och han kan inte få dagisplats förräns 4-6 månader då vi ska flytta och vi har fått vänta tills vi adressändrade honom där (läs: folkbokförde) och jag vill hinna kolla dagis innan jag sätter honom på ett - jag har mycket att säga till om på mitt framtida dagis.
Så jag MÅSTE spara 200-300kr i månaden för att få göra mitt hår.
Det är just det!
Jag KAN betala 200-300kr i månaden, på en avbetalning för t.ex blekning eller vänta 6 mån och tröttna.
Så problemet var inte att JAG (nu skrev jag just inlägget rent allmänt men baserat på min ekonomi) inte har pengarna, det är bara att jag lever under väldigt små marginal, ni vet det där härliga existensminimum, just nu. Men jag vill ändå vara fin..

Och vem är det som fixat en hårförläning som bara hållt i 2-3 månader, det kan ju inte varit bra gjort!
Alla jag hört eller sett har hållt minst 6 månader..

Och ja, det är dumt med kreditformer men tänk alla som betalar sina frillor med tidigare "köpta" kreditkort, gör inte dem samma misstag? Det finns ju redan, som t.ex GE Moneybank och Ikanobanken där du får ut ett Master eller Visa så du kan betala men det hamnar på en kredtirräkning men jag hade heller velat öppna ett litet "konto" hos min frisör och betala henne räntan än ett stort blodsugande bolag.
Och jag vet också att små lån och annat är dumt, jag avbetalar fortfarande min dator :) Som är 3 år gammal. Dock har jag använt det där kortet jag fått och köpt datordelar, senare.. Så det har ökat.

Jag undrar bara varför finns det ingen valmöjlighet?
Speciellt inte en avbetalninsgplan på två tillfällen? Att man betalar halva nu och halva sen, så att frisörerna får en kostnad som täcker materialkostnaderna direkt i handen (en blekning kostar ca. 500-900kr då kan ju inte materialet kosta skjortan, för då hade ju besöket kostat mer..) men sedan resten inom 2 månader. Vore inte det något?
Och min stora fråga var också, kostar det FRISÖRERNA något att ha det på det viset? Eller kostar det bara oss som tar det, de där 29kr, om man nu inte kanske kan få det på e-fakturar - RÄDDA REGNSKOGEN!

Tandläkaren är inget nödvändigt på det viset att jag känner att det är självklart för dem att ha en avbetalninsgplan, förutom kanske då man får tänderna utslagna.
Jag har många gånger fått tacka nej till en tandläkartid för att jag inte haft råd till att gå till tandläkaren och när jag väl tagit mig råd har det varit mina sista pengar.. Då man aldrig kan förutspå när den lilla lappen trillar ner och man "måste" gå..
Men ja, tandläkare och frisörer är en helt annan sak, jag ville mest bara ha en öppning i att jag anser det ändå lite underligt att ett sådant ställe har det men inte frisörer som också kan vara räddare i nöden.
Hur kommer det bli när Adam kletar tuggummi i håret på mig eller någon annan?
Eller om man råkat missfärga sitt hår för man fått färga håret hemma för man inte har råd att gå till frisören.
Haha..
Ja, detta är nog en omöjlig grej att enas om, men jag tyckte det var en intressant tankegång och jag tänker alltid massa sånt här så det ska bli intressant att veta mer när jag läser Ekonomi.
Samt, det är nog någon i kommentarfältet som misstar sig. Bara för att man läser/ska läsa Ekonomi så behöver man inte vara ekonomisk, titta bara på mig! :) Det är inte därför jag vill läsa det, för att räta upp min vardagsekonomi..


- -

Förresten, jag har alltid trott att de här inkassoföretagen betalar ens summa istället för en, därför de kräver lite mer än summan, för att de fått betala plus processen. Precis om om ens partner inte vill betala underhållsstödet så går ju Försäkringskassan in och betalar så blir partnern skyldig Försäkringskassan istället..
Och om det inte är så, om man skulle starta något som fixar det, skulle alla problem vara lösta för frisörernas del då????
Och i övrigt också. Då skulle ju företag inte behöva gå minus för det finns rötägg som inte betalar i tid.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hihi vad kul med respons och vilken debatt!

Känsligt ämne det här med kredit tror jag :D



Jag har själv varit inne på att sätta i extensions och har kollat upp lite på internet om detta.

Det mest utförliga svaret för hur länge dem rekommenderades att sitta i lät såhär;



Hur länge håller det?

Svar: Det varierar beroende på hårets kvalitet, skötsel och yttre omständigheter,såsom väder och luftfuktighet som skiftar efter säsong.

Man kan inte säkert säga hur länge det sitter, men det bör absolut inte sitta längre än 6 månader. Sköter man det på rätt sätt och sätter nya bitar där det behövs osv. kan man ha det kontinuerligt. Går man inte regelbundet på återbesök och håller efter det väldigt nogrannt brukar dem allra flesta behöva ta bort det efter ca 3 månader. Man tappar ca 100 hårstrån om dagen. Dessa brukar vanligtvis hamna i hårborsten eller på golvet. När man har en hårförlängning sitter de kvar i limmet alternativt sömmarna,beroende på vilken typ av hårförlängning man har, tills man tar bort den. Det är det håret som kan börja trassla sig. Lossar man på de bitar där man tappat mycket av sitt egna hår och sätter dit en ny bit blir det inte så tovigt. Gör man detta regelbundet blir förlängningen inte förstörd och kan hålla längre, ibland upp till 6 månader.



(http://new.gocciani.se/)



Det med jag ville ha sagt med tandläkare i

förra kommentaren var nog mer kort och koncist att människor prioriterar förhoppningsvis deras tänder

före deras hår.



Håret växer ju trots allt ut igen.



Allt handlar om prioritering.

Jag själv skulle aldrig gå

till frissan för att jag fått tuggummi i håret.

Jag hade antagligen klippt loss tuggummit och

haft en lite "Rufsigare" frisyr den nästkommande månaden. =)

Jag prioriterar andra saker, vi är alla olika.

Och givetvis hade det varit bra med lite fler betalningsalternativ för er som vill gå till frisören 2 gånger i halvåret och gillar förändringar ofta och gärna, men jag skulle nog kanske rekommendera rabattkort eller "Klippkort" haha så att dem som klipper sig ofta får kanske var 6:e klippning gratis eller till halva priset?



Jag som också är ganska ekonomi intresserad tror iallafall att det fungerar någolunda som du skriver

längst ned i ditt inlägg..men jag tror att det är Bankerna, inte inkassoföretagen som "går i god" för dina pengar.

Om du går in och köper en soffa, på Bauhaus förslagsvis ,och ber om att få betala hälften nu och hälften på räkning så tecknar dem ett kreditkonto hos ResursBank i ditt namn.

Du tar ett banklån på den summan kan man säga och

du sätts i skuld på det belopp du lånar.



Det skickas en obligatorisk kreditupplysning till UC.(upplysningscentralen) För att du ska

bli beviljad en kredit så gäller det att man är

kreditvärdig, dvs att man inte har många skulder (krediter) tecknade hos olika företag som tillsammans genererar

en större summa än vad just du anses kunna betala.



Hur dem vet vad just DU anses kunna betala ser dem via kreditupplysningar som innehåller uppgifter, omdömen och ibland även råd gällande personens kreditvärdighet som baseras på inkomst, relationsstatus (!) och betalningsanmärkningar.



Inkasso är en handling från den som har ett krav på en annan person, för att få tillbaka en skuld.

Om gäldenären,den som lånar, inte betalar tillbaka pengar till sin långivare, borgenären, kan den senare få hjälp av kronofogdemyndigheten att driva in skulden.



Puh!

Haha Värsta långa inlägget juh!

Och mer blir det :P



Jag själv äger 2 kreditkort , ett som jag har

på jobbet som jag måste betala med för att få lov att nyttja rabatterna. Jag kan dela upp min betalning på upp till 6 månader räntefritt men jag väljer alltid att betala allt på en gång så fort räkningen kommer för att jag anser inte att man äger en produkt förrän man har betalt den. Även om den står hemma i vardagsrummet.

Mitt andra kreditkort är på Hemtex och nyttjas på samma sätt jag betalar så fort räkningen kommer men måste tyvärr använda kortet för att få klubb-erbjudanden och rabatter och kan på så sätt spara en slant.

Men det är ju som du skriver detta är nog en omöjlig grej att enas om =)



2010-05-29 @ 00:57:43
Postat av: Nikki

Hola :)



Jag tycker personligen inte att det är något fel på krediter och avbetalningar så länge man är med på (och medveten om) den extra kostnad som brukar tillkomma i forma av ränta etc. och så länge som man är medveten om att pengarna ska betalas in också. ;)



Jag är student sedan 5 år tillbaka och det är även min sambo, och studiemedlet är kanske inte det biffigaste som hänt mänskligheten. Nu är vi ändå rätt ekonomiska, om jag får påstå sådant själv xD, så vi har en hushållsbudget som vi håller på och brukar kunna spara undan en hel del varje månad. Men när vi skulle flytta ihop så hade vi inte så mkt möbler. Hade det inte varit för kredit hos IKEA och EM så hade vi kunnat köpa 1 möbel varannan månad. Vi tecknade ett avtal på 6 månader räntefritt (dock inte alla företag som erbjuder det) och såg till att inte lägga 1 krona på något annat "onödigt" och efter 4 månader så var allt i vårt hem verkligen vårt. Nemas problemas.



Jag förstår att alla inte kan sköta det där med kredit riktigt, men jag tycker att det kan vara ett väldigt bra hjälpmedel om man kan det. ;)



kram

2010-05-30 @ 10:52:44
URL: http://rafnir.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!