2009-09-07  19:26:57

Långhelg - namngivning & höftont

Nu har jag äntligen landat på jorden igen! Efter en otroligt händelserik helg!

Min mamma, pappa, Adam och jag åkte till Södetälje i fredags. Micke, André och Karin åkte redan i torsdags med alla saker, inkl våra två datorer - därför kunde jag inte blogga torsdag eller fredag.
Vi hämtade upp gudmor Sabina i Jönköping, som hon mellanlandade i från Götet. Sedan fortsatte vi mot Södertälje. Adam hade en riiiktigt dålig eftermiddag och kväll för han grät nästan nonstop hela kvällen. Det var en lång resa och sedan när vi var framme i Enhörna (utanför Södertälje) var det massa människor som ville hälsa på honom. Men han somnade till slut och då åkte vinflaskorna fram och herregud vad vi höll låda! Värst var min mamma, som hade massa överskottsenergi efter ha suttit 7 timmar i en bil och druckit massa vin. Så rätt vad det var började hon bygga en konsol som skulle skydda oss från strålningen (vi hade tidigare snackat om strålning från mobiler, då Sabina studerar till Strålningsfysiker) och sedan jiddrade hon massa om svininfluensan och mobbade mig lite. Jag fick nämligen reda på att min mamma inte tänker vaccinera sig!!! Har ni hört något mer idiotiskt??
Fine, svininfluensan är bara ett stort mediapåhopp men fakta är att det är en influensaepidemi på väg mot Sverige. Den smittar 4 gånger snabbare än vanligt och har hittills en dödlighet på 40% - dvs 4 av 10 människor D Ö R! Det är inte lite. Det skulle innebära 40.000 av 100.000 smittade. Ja, jag anser iaf det allvarligt och jag vill gärna se folk i Adams närhet ska vaccinera sig, annars håller jag honom i karantän. Han är så pass liten än att han inte skulle fara illa av att vara inomhus i ca. 2-4 veckor. Det börjar ändå bli dåligt väder och vi har BVC våningen under oss.
Jag blev mäktigt förbannad då min mamma också jobbar på en skola! Ren idioti.
Jag får skriva mer om mina åsikter om det senare. Det är inte vad mitt inlägg ska handla om idag!

På lördagen var det dags för Adams namngivning och vi arbetade med vårt yttre, jag och Sabina, hela förmiddagen. Gästerna var väldigt punktliga och så finklädda allihopa! Majoriteten var Mickes kompisar.
Bilder kommer så fort min pappa bränt ut dem till mig. Det var han som var fotografen.
Adam var så söt i sin dopklänning och gudfar Tommy höll honom så varsamt. När vi skulle börja själva ceremonin blev Micke så nervös och fick tunghäfta att han sa helt fel och bara kastade ordet över till mig som också var hyfsat nervös, men mer spänd. Och i allt detta så blev jag känslosam och började gråta. Eller mera hulkade för det kom nog aldrig några tårar. Men det är aldrig lätt och tala om sina djupaste känslor.
Jag hade också hittat en underbart vacker dikt som jag läste upp och då började min mamma och mickes mamma också att gråta då jag stod där och försökte andas kontrollerat igenom dem så dem kunde höra vad jag sa.
Sedan kom skålen och festen var igång!
Jag gick och la mig redan kl 21.

Adams presenter ska jag också fotografera och lägga upp imorgon.
Han fick iaf:
En sparbössa i form av en groda med en kungakrona (något du känner igen Natalie?) från gudfar.
En fylla-i-bok i form av ett fotoalbum av faster Cecilia och hennes pojkvän.
Ett halsband med en vädure från Micke och Elin, som jag ska försöka hitta en kedja så jag kan bära det först.
En spargris och ett fondsparande av mamma och pappa, plus lammskinn.
Bröderna Grimms sagor och en underbart söt nalle av Markus och Michaela.
Två Hammarby bodies av Patrik, Larssa och Aase.
En anonym summa med pengar från Mickes gudfar Kjelle.
Hans första skor och en RIKTIGT FIN dopsked av farmor och farfar (Sibyl och Bruno).

Nu hoppas jag inte att jag glömt någon/något. Jag får i så fall ursäkta och klaga på min trötthet efter ha städat hela dagen och försökte göra lite iordning.

Kommentarer
Postat av: David

Du menar en dödlighet på 0,4%...



Forskarna har också räknat ut att varje person som smittats i sin tur fört smittan vidare till i genomsnitt 1,4-1,6 personer. Skulle detta stämma är virusets spridningsförmåga högre än vid vanlig vinterinfluensa, men lägre än vad som var fallet för asiaten och vid de två andra pandemierna under 1900-talet, spanska sjukan och Hongkonginfluensan.



40%... väldigt våldsamt...

2009-09-08 @ 16:22:34
Postat av: Konsultpappan

Oj.

Nej nej nej. Det är ofattbart långt ifrån 40% som dör.

Det är långt färre som dör av Svininfluensan än som dör av en vanlig influensa.

Kolla in informationssidan krisinfo.se

Där finns fakta som lugnar lite.

2009-09-08 @ 22:33:26
URL: http://kdudesblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!