2010-04-07  09:57:03

Inbrottet

Jag upptäckte att jag inte berättat om inbrottet i bilen vi hade.
Micke och jag hade en bra morgon i Helsingborg i söndags. Det flöt på bra allt, Adam var klar, väskorna var packade och jag skulle bara diska lite medan Micke gick ner till bilen. Efter fem minuter kommer han upp.
"Vi har haft inbrott i bilen," sa han.
VA??!
Min allra första tanke var, håll minen, det är säkert bara ett av hans skämt. Kanske ett sent 1 april-skämt. Men sådan tur hade vi inte. Jag tittade ner på gatan och där står vår kära bil med sidorutan på förarsidan inslagen.
De hade tagit med sig vår GPS, laddaren till den och till våra iPhones och Mickes senaste inköp, en FMsändare.
Det var så tragiskt att jag började skratta. Det är trots allt bara saker och min far och jag har påmint Micke några gånger om att ta in GPS eller dölj den. Det blev ett sådant typiskt "Hillbillyn kommer till stan" över det hela då man inte behöver låsa dörrar eller bilar i Enhörna (dit vi snart ska flytta) och superstark grannverksamhet.
Jag kan inte skylla allt på Mickes naiva syn på Helsingborg och människors "shoppingrundor" mitt i natten, då jag själv satt i bilen med honom innan vi gick in i lägenheten för kvällen. Jag påminde honom faktiskt inte just denna gång. Det är ingens fel i detta läget, om inte bovarnas! Säger man bovar eller tjuvar? Så töntigt laddade ord båda två. Finns det bättre ord? Kriminella? Njaa.. det låter som om man måste vara inskriven på någon lista hos polisen för att få den stämpeln. Det kanske dem är men..

Men efter alla tråkiga samtal som skulle göras så var vi ju tvungna att fixa glassplittret och tejpa rutan.
Det blev en svart påse och 3 rullar silvertejp. Varför vi använde så mycket tejp var för att vi skulle samma dag åka från Helsingborg. 6 timmar på mestadels motorväg med en fladdrande påse i bakgrunden?! Nejtack! Så vi hade bara plastpåsen som en hinna sedan täckte vi hela rutan med tejp så att inget fladdrade.
Resan upp gick bra och under resan så bokade Micke en tid till en verkstad i Södertälje igår (läs: tis 6/4). Så nu har vi en hel bil och Micke kan jobba igen. Vi fick också ärvas pappas FMsändare (som är mycket finare och dyrare än den vi köpte) vi fick också betala lägre självrisk för att det fanns ett vattentätt samarbete mellan verkstaden och vårt försäkringsbolag och pga GPS var så ny och kvittot finns kvar så ersätter dem den med! Så vi hade faktiskt lite tur i all otur ändå!

Kommentarer
Postat av: Danie

Vilken tur ni har haft! Om man har stöldbegärliga prylar i bilen behöver dom inte betala ut en spänn om dom inte vill. Kram

2010-04-07 @ 14:29:02
URL: http://worldaccordingtodanie.blogspot.se
Postat av: Em

Det värsta med inbrott är känslan av att någon inkräktar och inte minst allt jobb man får efteråt. Skönt att verkstan och försäkringsbolaget ordnar det så pass enkelt.

2010-04-07 @ 15:17:09
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Saftan

JAG HADE INTE TAGIT NÅGON IPHONE, FÖR DE SUGER JU

2010-04-09 @ 12:27:42
URL: http://boulehavet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!