2010-05-24  15:24:54

Hårfaktura

Jag funderade på en sak idag..
Varför finns det inte faktura på hårsalonger?
Eller finns de det? Vilka isf? Vet ni några?

Jag kommer ihåg hur chockad jag blev över att min tandläkare, som är en privatklinik, hade avbetalning! Det är ju jättesmart! Jag vet att folktandvården haft det men samtidigt undrar jag om Folktandvården haft det om de inte varit just Folktandvården.. de får nog mycket serverat för det är det bolag de är idag.

Men åter till håret.
Hur svårt är det att få ett samarbete med t.ex Klarna eller Fakturera mig? Kostar det ett bolag mycket?
Det kan det väl inte? DÅ jag sett små, små inredningsbutiker på nätet so använder sig av dessa bolag?
Varför har då inte frisörsalonger snappat upp på denna idén?
De borde ju i regel få fler kunder om fler har möjligheten att komma, pga de har olika plånböcker men får nu också fler betalningssätt.
Jag hade lett gått oftare till frisören om jag fått min blekning på avbetalning och speciellt hårförlängning!!
Det går ju åt ca. 1000kr för en blekning och javisst, jag kan spara men samtidigt är jag en person som sparar till en sak sedan dyker en oanmäld räkning upp eller annat och då ryker ju alltid såna pengar och man måste avboka sin tid. Samma gäller hårförläning, min. 2800kr för det, det skulle ta mig 6 mån att få ihop för en ordentlig hårförläning vilket med stor chans aldrig blir av för om 6 mån har jag slutat bry mig eller så annat kommit upp. Jag kanske har hunnit hemma-färga håret eller nått.

Jag tycker hårfrisörer ska börja med avbetalningar på just de större klippningarna, uppsättningar och de jag nämnt innan. Jag vet nog ett par som t.ex vet att de har råd att lägga undan det är bara det ATT det ska läggas undan annars rinner pengarna mellan fingrarna och då har man en liten räkning i ca. 2-5 mån att betala.
Det skulle iaf vara skitsmart med en halvering av betalning. Alltså betala halva nu och andra halvan kanske om 2 mån så att frisören får kanske en summa för just produkterna och arbetet kommer i betalningen efteråt.
För om företag inte får in sin betalning går någon i god så länge?

Åh!! Jag är så sigen på att studera ekonomi NU! Hahah.. märks det?!
Jag vill veta sånt här och jag vill syssla med sånt här! Siffror och företagsverksamhet.

Kommentarer
Postat av: jessica

Det är ju just det, att om folk skulle hålla på att betala av sina behandlingar hos frisören, alltså betala senare, så kommer det ju varken in pengar till material, kostnad för spenderad tid, skatt, moms, eller lön i rätt tid. Och det är ju inte särskilt bra.. ;P

2010-05-24 @ 23:20:05
URL: http://lesssle.blogg.se/
Postat av: Johanna

Då tycker jag du ska studera ekonomi gumman för att ha grejer på avbetalning är ju det värsta du kan göra.haha! Avbetalning= skyhöga räntor och det finns inget som heter räntefritt.....KOlla på lyxfällan så ser du var avbetalningar kan göra =)



Och behöver man gå till frissan o få det på avbetalningm då är det fan illa,riktigt illa !! kram!

2010-05-25 @ 08:46:19
URL: http://misstigerchic.wordpress.com
Postat av: Em

Mot en avgift/räntor så skulle de inte förlora på det, annat än de som inte sköter sina avbetalningar. Problemet är att den salongen som börjar automatisk drar till sig en stor del av de som inte sköter betalningarna sen. Men om alla salongerna börjar samtidigt vill eventuellt förlust fördelas mer lika.

2010-05-25 @ 17:02:39
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Jeeeeennnnnyyy Hååååååå

Hallå babe! :)

Jag tror att du tänker rätt...men endå lite fel.

Tandläkaren MÅSTE man gå till. Där är avbetalning

bra om man ska göra stora ingrepp. Plus att du betalar för en tjänst som gynnar dig livet ut.

Därför är folk villiga att betala på avbetalning tror jag.



Samma sak är det om nånting oförutsett händer i hemmet. Att kylen lägger av te.x.

Dels för att man behöver den omgående plus

att den gynnar familjen i kanske 8-10 år.

Då tar nog många det på avbetalning, men även där

lägger man hellre pengar från sin buffert om man kan.



Men jag tror inte många vill ha hårförlängning på kredit. För all avbetalning är ju en kreditform och

på fler företag du har kredit registrerad, desto mindre kreditvärdig blir du till att ta bolån och billån tex.



Fördelar med avbetalning på hårförlängning: Man slipper vänta ,som i ditt fall 6 månader på att först spara ihop sina pengar.



Nackdelar:

Te.x en hårförlängning rekommenderas bara sitta i maximalt 2-3 månader..Inte speciellt kul att fortfarande gå och betala av flera månader för något som man inte ens har kvar i håret.

Då kan man lika gärna spara ihop.



För kan man inte spara ihop (470:-/mån)och lägga undan i 6 månader, hur ska man då kunna betala av i 6 månader?

Summan är ju den samma om man har tur.

Har man otur så tar företagen en faktueringsavgift på 29:-/faktura..och då betalar man totalt 499:-/mån istället...



Avbetalning lönar sig nästintill Aldrig på små och medelstora inköp.



Bara ett tips från mig som jobbar i en bransch som

tjänar mest pengar på deras kunder som handlar på avbetalning.



Krams Jenny!



2010-05-26 @ 22:48:51
Postat av: PAUSE

sant---

2010-05-27 @ 13:47:44
URL: http://www.nattstad.se/pause

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!