2010-10-04  11:36:29

Lyckat resultat

Oh, happy day!
Vilken underbar start på dagen!

Adam och jag knallade upp till Slottvångens förskola så vi var där lagom i tid imorse. Jag gick som på rosa moln (fast det var ganska jobbigt sista biten av Bergaliden - en backe i stan) hela vägen. Jag tror jag sa godmorgon till fyra olika främlingar bara för att sprida vidare av all bubblighet!

Väl på förskolan sprang Adam direkt in i ringen av barn och ville se vad de gjorde. De hade fruktstund, så Adam fick sig en päronbit och slog sig ner i mitt knä mellan två nyfikna flickor. Sedan började det, han sprang fram och tillbaka, plockade fram allt han fick tag på, hälsa på flera av barnen och så åkte han rutschkanan oräkneliga gånger. Så kul att se honom får utrymme för all sin energi och se andra barn leka tillbaka. Mitt mammahjärta svällde lite extra där. Han var så duktig och så modig men samtidigt lugn. Jag och en av fröknarna snackade lite om hur saker och ting går till, vad de gör under dagarna och vad just Adams grupp - Knopparna - gör för aktiviteter. När vi snackat och känt av lite så föreslog hon en alternativ inskolning då Adam är så pass trygg i sig själv och visade absolut inga tendenser på att inte trivas, inte vilja vara där - tvärtom!

Så vi ska testa tredagarsmetoden. En inskolning som "ska" ta tre dagar. Passar säkert oss utmärkt sa jag! Jag har inga problem i att lämna honom i goda händer med massa roligt på schemat och Adam har inga problem med nya ansiktet eller att vara utan mig. Så nu väntar tre heldagar på förskolan, jag och Adam ska skolas in "tillsammans" och han ska få leka, äta och sova där sedan på fredag ska jag lämna honom ensam första gången. Inskolningen kommer att ske på två veckor ändå, så hela nästa vecka, då han ska vara där själv ska jag ändå vara redo att backa ett par steg om det inte skulle funka. Men som min mamma sa "det är nog bara bra, slippa dra upp på "lidandet" för barnet". Men det är klart, det passar inte alla men bra att det finns alternativ plus att det borde underlätta för t.ex föräldrar till syskon som redan går där.
Det känns jättebra! Och när vi skulle gå blev herr Almkvist inte glad, det var faktiskt ganska skönt att se, på ett sätt. Samtidigt som det är svårt att klä ett motstridigt barn! Men det var det värt! Imorgon börjar äventyret!

Och vad tror ni hjälten gjorde direkt när han kom hem? Kröp upp i sängen med en flärp och somnade!!
Jag vågar påstå att dagen hade en väldigt god start och jag känner mig fortfarande riktigt pepp!

Lite bubblighetskramar till er med!

Kommentarer
Postat av: Sandra | Inspirera Mera

Vad härligt att han trivdes så bra!



Svar:

Det kommer nog bli blått framöver, en färg jag inte har inrett med tidigare. Det ska bli spännande att se. Min pappa har jobbat som snickare så han har koll på det där.

2010-10-04 @ 20:47:14
URL: http://inspireramera.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!