2010-09-28  12:21:48

Klädkammaren

Jag sitter och funderar lite på min klädkammare i den nya lägenheten. Den är hyfsat rejäl, ca. 2x3 m. Just nu har den en genomgående hylla, högt, med hänganordning undertill. De som bor där nu har använt det som förvaringsutrymme och garderob. Jag vill försöka förvandla den till en walk-in closet eller dressing room. Där man kan gå in och välja kläder, smycken och skor. Jag har en bild på vad har som mall för min vison.


{källa: okänd}

Jag skulle har dock inget fönster i min klädkammare utan tänkte sätta en större byrå där men kanske en ordentlig spegel som lämpar sig för sminkning eller varför inte en fin tavla? Den ljusa och öppna känslan vill jag försöka förmedla med och byta ut den mörka färgen som fanns där nu, som får klädkammaren att påminna om ett förråd, mot just vitt. Men uppdelningen som bilden har vill jag också försöka få. Med förvaring och hyllor på ena sidan medan hänganordningen är på andra sidan, jag och Adam har inte så mycket kläder tillsammans att vi behöver fylla hela med hängare, tur det. Men så kommer det till, vad för hänganordning? Ska man köra standardiserat med hylla som har en stång imonterat eller piffa upp det? Varför inte använda sig av IKEAS lösningar (t.ex PORTIS) med två häftiga klädställningar, där har man också utrymme för skor och lådor undertill eller något egenkomponerat som att låta en silverstång hänga från taket.

 
{källa: IKEA}


{källa: okänd}


Så en hybrid mellan dressing room och walk-in closet med mycket förvaring än stora tomma ytor (som faktiskt är ganska vanligt bland de två nämnda). Det ska dock inte bli för instängt än vad det redan är. Tror ni jag klarar det? Har ni själva några klädkammardrömmar??


Kommentarer
Postat av: Nicole

Vad mysigt det låter. Bor typ minimalt (32 kvm) med min sambo och drömmer verkligen om något större (helst med badkar och klädkammare ;)).



Jag funderade lite kring ljussättningen. Det finns ju typ ljuscaféer och sådant som har lampor som liknar solljus. Undrar om man kan få tag på det i en lampaffär och hur mycket det hade kunnat gå på. För det hade ju kunnat vara häftigt för att verkligen få den där ljusa och luftiga känslan du skriver om även om det inte finns något fönster i klädkammaren. :D



kram

2010-09-28 @ 13:26:12
URL: http://rafnir.blogspot.com
Postat av: eelinstylee

finblogg!:)

allt bra med dig?

2010-09-28 @ 15:52:43
URL: http://eelinstyle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!