2012-05-05  13:35:00

Frågor om föräldrarskapet

PARENTHOOD


1. Vad var det värsta som hände under förlossningen?

Att Adams hjärtljud gick ner. Läkaren kallades in och sugklocka fick användas.

 

2. Och det bästa (förutom att bebin kom ut)?

Att det gick fort och smärtfritt. 45 min krystvärkar och EDAn tog så in i helvete.

 

3. Hur startade din förlossning?

Att jag åkte in på fredagen den 20 mars pga blödningar. De foglossningar jag trodde jag hade var tydligen sammandragningar och förvärkar. Så mycket för låg smärttröskel jag trodde jag hade. Lördagen den 21 mars kl. 21:00 - vid skiftbytet började allvaret.



Jag på lördagen, bara några timmar innan värkarna började tillta ordentligt!

 

4. Vad hade du aldrig klarat er utan under spädbarnstiden?

Mina föräldrar! De fanns där för Adam ofta och länge. De passade honom flera gånger då han fortfarande var spädbarn. På grund av att jag inte ammade kunde de själva mata honom och jag kunde ta tag i mitt eget skadade psyke efter en för tidig förlossning, förlossningsdepression och ett dåligt förhållande.

 

5. Saknade du magen efter att den försvunnit?

Jag saknade tanken av mystiken i en graviditet men inte magen då jag gått upp mycket innan graviditeten och under graviditeten. Jag såg mer ut som en val än vackert rund.



Snälla, kan någon putta tillbaka mig till havet? Lördagen den 21 mars 2009, v. 36+3


6. Tyckte du att din bebis var fin/söt första gången du såg henom?

Nej. Jag var så trött och förlossningdepressionen slog till direkt. Dessvärre. Jag har fortfarande ångest och dåligt samvete över det. Jag ville mest bara ge Adam till sjuksköterskorna och gå därifrån. Jag tyckte han såg ut som ett ufo och den där oövervinnliga kärleken infann sig aldrig, då. Den kom senare istället.



Adam ca. 2 min gammal.

 

7. Vart sover ert barn?

Just nu övar vi på att sova själv igen. Vi hade en bra 7 månaders period då Adam sov i sitt eget rum men han har en klängig mamma som gärna vill ha han som sällskap i sin 180 säng. Så vem det är som behöver mest övning på att sova själv är inte självklart.

 

8. Hur har ni delat/gjort med föräldraledigheten hos er?

Jag har tagit ut 9 månader men har varit hemma med honom tills han blev 1,5. Levde ett tag på mitt avgångsvederlag och semesterersättning plus Mickes inkomst tills vi separerade. När jag började på försörjningstödet var det dagiskrav. Har 5 månader kvar. Vet inte hur många dagar Micke vill ha.

 

9. Vad är det bästa med att vara förälder?

Att en dag inte är den andra lik. Att man ser saker på annorlunda sätt, på både gott och ont. Saker som att handla mat har helt plötsligt blivit en plåga. Sovmorgnar existerar inte och att bajsa ifred är att glömma. Sedan har man fått ett otroligt tålamod, en oändlig kärlek som som är ömsesidig och man uppskattar dagen för vad den har att ge. Varje natt har jag en liten filur som säger "älskar dig mamma.." och då känner man att man klarar allt! Att få följa ett litet liv från dag ett ger en sådant perspektiv och vishet.




Listan är ärligt stulen från Spiderchick

Kommentarer
Postat av: Malin

Va modig du är som berättar om förlossningen. Och va underbart fint det låter :)

2012-05-17 @ 22:07:36
URL: http://malinsmonolog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!