2012-02-20  21:13:01

Sportlovsveckan 2012

Geishabollar
Sportlovsmys, dag 1

"En ny variant av de gamla hederliga chokladbollarna."
Av Pernilla Lyck, bliminjast.se


1. Blanda rumsvarmt smör med sockret ordentligt.
Tillsätt havregryn, kakao, vaniljextrakt och kallt kaffe.

2. Krossa 25 Geisha-praliner. Blanda ner den krossade
Geishan i chokladbollsröran och rör om ordentligt!

3. Lägg resterande 8-10 Geisha-praliner i en skål och
värm i micron, tjugo sekunder åt gången. Det behöver
inte vara smält men på gränsen, så att det blir mjukt.
Häll sedan ner det i röran och blanda väl!

4. Ställ in i kylen en stun, 15-20 minuter. Ta ur ur kylen,
rulla små bollar i händerna och rulla dem sedan i pärl-
socker. Vill man inte ha socker kan man ta kokos eller liknande.

Ingredienser
ca. 25 bollar

100 gram smör
0,5 dl socker
3 dl havregryn
2 msk kakao
1 tsk vanillinsocker
1,5 msk kaffe
25+6 Geisha-praliner

Tips!!
Mal havregrynen i en mixer så får bollarna en bättre konsistens plus lättare att hantera.


Kommentarer
Postat av: Pernilla -Bli min jäst

Men ÅH vad roligt att du gjort de här, hoppas du gillade dem :) Tack för länkningen till mig, och tack även för din trevliga kommentar! Visste inte att den där foldern hade kommit ut i butik nu, det måste jag kolla upp! Ha ett mysigt sportlov :)

2012-02-20 @ 23:05:09
URL: http://bliminjast.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Jag är en levnadsglad ensamstående mamma med ett brinnande intresse för inredning och stil. Med denna blogg vill jag dela med mig min vardag, intressen och hem i Helsingborg. Min familj består av min son Adam, född 03-2009 och alla mina vänner som står bakom mig i ur och skur! Jag hoppas jag kan inspirera och motivera er när ni läser. Välkommen in i min vardag, deluxe!